A családfa kutatás forrásai
A családtörténeti
kutatás forrásainak első nagy csoportja a "szájhagyomány".
Ennek megbízhatósága azonban általában csak a nagyszülőkig terjed - ma már
például a házasfelek gyakran nem ismerik egymás közeli rokonságát sem. Régebben
a rokonsági kapcsolatot jobban ismerték és tartották. A házasságkötésnél
érvényes jogszabályok (ún. házassági akadályok) miatt a házasulandó feleknek a
távolabbi, negyedik fokú vérségi kapcsolatot is figyelembe kellett venni. A
közeli vérrokonok házasságának kiküszöbölésére és megakadályozására szolgált a
háromszori kihirdetés intézménye (promulgatio). A szájhagyomány
megbízhatatlansága miatt, sokszor már a nagyszülőkön túl, az írott
forrásanyag kutatása szükséges. Sokszor segítségünkre lehetnek a családnál
őrzött régi imakönyvekbe, bibliákba, egyéb régi és értékes könyvekbe bejegyzett
családi események (születések, keresztelések, bérmálások, házasságok,
halálozások stb.) felhasználása.
Az 1940-es évekből,
a zsidótörvények rendelkezései miatt a kötelező származás-igazolás idejéből is
sok irat maradhatott fenn az ősökről (főleg anyakönyvi kivonatok).
A XIX. század
közepétől divatba jöttek a nyomtatott gyászjelentések. Ezekben gyakran a
legközelebbi egyenesági hozzátartozókon (házastárs, unokák, gyerekek, szülők,
nagyszülők) kívül említik a távolabbi és oldalági (ún. sógorsági) rokonságot.
Az Országos Széchényi Könyvtárban kb. 800.000 darabból álló
gyászjelentés-gyűjteményt őriznek betűrendbe szedve. A nyomtatott halotti
beszédek (búcsúztatók), a temetés után az újságban közzétett
köszönetnyilvánítások, megemlékezések is hasonló adatokat tartalmaznak az
elhunyt családjáról.
Hátrányuk, hogy az
elhunytat gyakran a valóságnál kedvezőbb színben tüntetik fel. Egyéb
újságcikkekből, pl. hirdetésekből, korabeli hírekből, beszámolókból, tárcákból
és eseményekből is meríthetünk adatokat a család történetére, eredetére nézve.
A sajtó mint forrás
különösen helytálló, tartalmas és eseményekben bővelkedő a vidéki kisvárosi
élet mindennapjaira, ahol nem történhetett meg a legkisebb esemény sem a kellő
publicitás nélkül. A temetőkben is érdemes megnézni a temetőkönyveket, valamint
a sírfeliratokat.
Az írott források
közé sorolhatók még többek között az önéletrajzok, iskolai anyakönyvek,
emlékiratok stb.
Minden típusú családkutatás elengedhetetlen és legmegbízhatóbb forrása
az anyakönyv. Az anyakönyvek azonban nemcsak genealógiai, hanem
történeti-statisztikai, valamint demográfiai kutatások legfontosabb forrásait
is jelentik.
Helytörténeti
monográfiák készítésénél, egy-egy tájegység tudományos feldolgozásánál szintén
nélkülözhetetlenek. Magyarországon a XVI. elején, az 1515-ben tartott Veszprémi
egyházmegyei zsinat jelzi az anyakönyvek fejlődésének kezdetét. A zsinat nem
túlságosan pontos és egyértelmű határozata arra hívta fel a plébánosokat, hogy
a kereszteléseket jegyezzék fel annak érdekében, hogy a lelki rokonságot
nyilvántarthassák. A rendelkezés alapja a kánonjognak az az előírása volt, hogy
a lelki rokonság ugyanolyan házassági akadálynak számított, mint a vér szerinti
rokonság.
A rendszeres
anyakönyvezést 1563-ban a tridenti zsinaton rendelte el IV. Pius pápa.
Hazánkban a római katolikus egyházban az ellenreformáció kezdetén tartott 1611.
évi nagyszombati zsinat intézkedett az anyakönyvek vezetéséről. Szórványos
anyakönyvezés itt-ott előfordult e dátum előtt is, pl. római katolikus 1587-től
Kassán, 1601-től Pozsonyban stb. A nagy változás 1625-ben következett be,
amikor Pázmány Péter esztergomi érsek az V. Pál pápa által kiadott Rituale
Romanum-ot az egész országban kötelezővé tette. A Rituale Romanum öt féle
előjegyzést vezetett be: a keresztelési, házassági és halálozási anyakönyvek
mellett külön a bérmálási anyakönyvet, valamint az ún. Status Animarum-ot,
amely a húsvéti áldozás időpontjában az egész lakosságot tartalmazta
háztartások, illetve családok szerint.
A XVII. század
folyamán a Rituale Romanum-ot három további kiadásban (1656, 1672, 1692) jelentették
meg, ugyanakkor az 1630-as évektől kezdve rendszeresen megtartott
egyházlátogatások alkalmával (Visitationes Canonicae) ellenőrizték az
anyakönyvek felfektetését és helyes vezetését. A folyamatos és általános
érvényű anyakönyvezés a történelmi Magyarországon (az északi megyék
kivételével) csak a törökök kiűzése után kezdődhetett el.
1822-ben az egyházi
hatóságok elrendelték a betűrendes névmutatók készítését - amelyek mindenképpen
megkönnyítették az anyakönyvekben való visszakeresést. Az 1827:XXIII. tc.
viszont elrendelte az egyházi anyakönyvek két példányban történő vezetését,
elsősorban biztonsági okokból.
A protestáns
egyházaknál az anyakönyvek vezetésének teljes körű jogát 1785-ben adta meg II.
József, de több helységben (ún. artikuláris helyeken - loca articularia) ennél
sokkal korábban kezdték az anyakönyvezést: pl. evangélikus anyakönyvezés volt
Bártfán 1592-től, Selmecbányán 1594-től, Késmárkon 1601-től, Pozsonyban
1606-tól, református pedig Zalakomáron 1624-től stb.
Az izraelita, azaz
zsidó vallású lakosság anyakönyvezését Magyarországon általánosan kötelező
érvénnyel és hatállyal csak a Bach-korszakban rendelték el a hatóságok (1851
júliusában). Azonban itt is akadnak települések (elsősorban falvak, mivel a
városok eleinte nem fogadták be a zsidókat, másodsorban és csak később a
városok, ahol élénkebb volt a gazdasági és a pénzügyi élet, és ezért
jelentősebb volt a zsidóság tömörülése és létszáma) ahol 1851-nél jóval
korábban kezdték el az anyakönyvezést: pl. Nagytétényben 1760-tól, Szobráncon
1762-től, Lovasberényben 1764-től, Kaposváron 1771-től, Marcalin 1774-től,
Csurgón 1776-tól, Békéscsabán és Budán 1820-tól, Esztegtomban 1828-tól, Pesten
1826-tól stb.
A keresztelési,
házassági, halotti (és az esetenként fennmaradt bérmálási) anyakönyvek nemcsak
a szentségek kiszolgálását rögzítették, hanem egyúttal közhitelű
dokumentumoknak számítottak, mivel 1895. október 1. előtt állami anyakönyvezés
nem létezett.
Az állami (polgári)
anyakönyvezést az 1894:XXXIII. tc. vezette be és 1895. október 1. óta van
érvényben. Ettől a dátumtól kezdve a polgármesteri hivatalokban őrzik az
anyakönyveket, a másodpéldányokat pedig az illetékes területi levéltárakban,
Az anyakönyvek mellett, főleg kiegészítőként, léteznek más források is,
pl. országos, megyei és helyi összeírások, továbbá adó- és egyházi tized
(dézsma, Regesta Decimarum) lajstromok, urbáriumok és úrbéri tabellák,
egyházlátogatási jelentések (Visitationes canonicae) mellékletei, a
Conscriptiones animarumokat (lelkek összeírása), (katonai) állítási lajstromok,
iskolai anyakönyveket és évkönyveket stb.
Nemes családok
Magyarországon,
történeti szemszögből nézve, megkülönböztetjük a honalapító nemességet a
későbbi, középkori nemességtől. Az előbbi nemessége a származáson, születésen
alapult, míg az utóbbi a földbirtok adományozásán. Utóbbiakat birtokadományos
(jószágos nemes, donatiós) nemeseknek nevezik. Mikor a király által
adományozható birtokok száma lecsökkent, majd elfogyott, a király
kiváltságlevél útján is adományozott nemességet (és rendszerint címert is).
Ezek az ún. címerleveles nemesek (armalisták, armalistae, nobiles armales). Meg
kell azonban jegyeznünk, hogy a címer adományozása vagy birtoklása még
egymagában nem utalt a nemesség voltára. Városoknak, testületeknek (pl.
céheknek) is lehetett és volt is címerük. Erdélyben viszont - történeti és
geopolitikai okokból eredően - a székelyek közül mindenki nemes és ezáltal
hadköteles volt. A székely nemesség három osztályra osztódott: a főnemesek
(primores) a XVI. században a gazdagabb lófők közül váltak ki és alkottak külön
osztályt. A lófők, lófőnemesek (equites, primipilii) a lovasságot alkották a
háborús időben, végül a gyalogságot kitevő közszékelyek (pedites, pixidarii). A
birtokadományozás a király elhatározására alapján, illetve egyes személyek
kérelmére történt. Egy éven belül az adományost bevezették, beiktatták a
birtokába (introductio). A beiktatást a király személyes kiküldöttje
végezte el az adományozott birtokhoz legközelebb lévő hiteleshely, káptalan,
konvent képviselőjének jelenlétében. A címereslevél által történt nemesítés
esetében azt egy éven belül ki kellett hirdetni annak a megyének a közgyűlésén,
ahol a nemes lakott, így szerezvén érvényességet a nemesítésnek.
(Forrás: Magyar Országos
Levéltár)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése